Free songs
Home / Životní styl / Vláknina – k čemu nám je užitečná?
Vláknina – k čemu nám je užitečná?

Vláknina – k čemu nám je užitečná?

Ani v dnešní době moderního a zdravého stravování by lidé neměli zapomínat na příjem dostatku vlákniny. Její význam je stále poměrně dost podceňován a je na čase si to uvědomit. Její nedostatečný příjem je velice nebezpečný a zvyšuje riziko mnoha závažných onemocnění. V čem je vlastně vláknina prospěšná pro lidské tělo?

Příznivé účinky vlákniny

Vláknina - k čemu nám je užitečná?Dostatečný příjem vlákniny příznivě ovlivňuje lidské tělo a působí doslova blahodárně. Vláknina například zabraňuje zácpě a zmírňuje průjem. Zároveň snižuje hladinu cholesterolu, snižuje riziko rakoviny konečníku a tlustého střeva a zmírňuje hemeroidy. Kromě toho je mezi lidmi velice oblíbená také díky tomu, že velice pomáhá při hubnutí.

Rozpustná a nerozpustná, jaký je v nich rozdíl?

Všechna vláknina vyskytující se v jídle a různých doplňcích ovšem není stejná a dělí se podle mnoha různých hledisek. Mezi to nejzákladnější dělení patří rozdělení na rozpustnou a nerozpustnou vlákninu. Všechny rostliny obsahují oba druhy, ovšem v různém poměru.

Zatímco nerozpustná vláknina není rozpustná ve vodě, dokáže vodu dobře absorbovat. Dobrými zdroji jsou pšeničné, rýžové a kukuřičné otruby, ořechy, semena, ovoce i zelenina. Nerozpustná vláknina pomáhá při prevenci zácpy a různých střevních obtíží.

Vláknina - k čemu nám je užitečná?Rozpustná vláknina je lepkavá, snižuje hladinu krevního cholesterolu, kyselost žaludku a zpomaluje jeho vyprazdňování. Nalézt ji můžete například ve slupkách některého ovoce, v luštěninách, sojových produktech či v ječmeni.

Lze díky vláknině zhubnout?

V minulosti bylo prováděno velké množství výzkumů, kdy bylo potvrzeno, že lidé trpící obezitou značně ztratili na váze po tom, co do svého jídelníčku zařadili větší množství vlákniny. Jídla bohatá na vlákninu se v žaludku zpracovávají značně pomaleji a pocit hladu se tak dostaví o dost později. Vlákninu lze přidávat například samostatně do jogurtů při snídani a postarat se tak o plný žaludek až do doby oběda.

Neignorujte množství vlákniny ve svém těle ani vy!

O Makawiel

Nahoru